Selamat Datang

Anda Boleh Memberikan Komen dan Cadangan Tentang Blog Saya Di Setiap Catatan Yang Saya Siarkan. Semoga Dengan Komen Dan Cadangan Anda Dapat Membantu Pelawat Lain. Sekian. Terima Kasih.....

Wednesday, November 18, 2009

Kesalahan Penggunaan Perkataan ADVICE dan ADVISE

Bunyi bagi kedua-dua perkataan ini adalah sama dan tiada bezanya.
Apa yang membezakannya ialah ejaan iaitu ;

ADVICE diakhiri dengan ‘CE’ manakala ADVISE diakhiri dengan ‘SE’.


***Mari kita lihat satu persatu***


ADVICE ialah kata nama yang bermaksud nasihat.

Contohnya: "I need someone to give me some ADVICE."
Saya perlukan seseorang untuk memberikan saya sedikit nasihat.

ADVISE pula ialah kata kerja bagi perkataan ADVICE, yang bermaksud menasihati.

For example: "I ADVISE everybody to be nice to their teacher."
Saya menasihati setiap orang supaya berbuat baik dengan guru mereka.

***Jadi sebelum menggunakan perkataan ini, lebih baik anda memberi perhatian kepada dua huruf terakhirnya samada ‘CE’ atau ‘SE’ untuk mengelakkan kesalahan.

0 ulasan: